affiliate

nuffnang

Monday 22 November 2010

diari mat despatch (smbgn 3)

9.15 pm (waktu aku tulis diari)

mgkin juga aku perlu menulis berkenaan masalh dalam dri aku. sebab smlm ibu aku telefon. kata nya dia risau kat aku. dia mahu aku berubah. dia kata aku takut kat pompuan , dan kalo aku takut kat pompuan so nnt lambatlah dia nk dapat cucu. aku tak pasti sama ada takut kat pompuan tu adalah sikap uang perlu dirisaukan. jd smlm aku berdebat dgn mak aku berkenaan dgn masalah tu.
aku kata sikap aku itu bkn masalah. sampai masanya aku tetap akan kawen. tp mak aku tetap suruh aku ubah sikap aku dulu walaupun aku tak tahu mcm mane nk ubah sikap tuh..akhirnya mak aku suruh fahami diri sendiri dan selepas aku paham diri aku, baru lah aku dapat mengubah sikap aku tuh..aku tak tahu mcm mane nk ubah diri sendiri. jadi mungkin diari ini dapat membantu bagi mmboleh aku melihat kembali apa yang aku buat seharian.

jujurnya aku mmg tapaham dgn diri sendiri.aku tak tau ape minat aku. apa sikap aku dan apa yang aku tasuka. ini sbb kadang2 aku suka benda tuh..tp lepas tu aku tak suka..mcam dulu aku suke maen game komputer, tp skang tak dah. dulu aku tak suka maen boling, skang aku suka plak.

aku sendiri tak pasti aku ni mcm mane, cuma kat skola dulu aku salu kene denda dgn cikgu sbb salah kecik mcm tak wat keje skola, buat bising, dan tak penah potong kuku, huh. selaen dari itu, aku tak pernah kene hukum..hahaha..mgkin aku ni jenis nakal tapi diam diam.. entah le..sbb ada cikgu cakap aku baek dan ikut kata, tp ada juga cikgu kata aku mcm setan. apa yang pasti, pelajar laen agak takut ngn aku. aku jeling jek derang pergi tmpat laen. aku pon tak tau nape..

namun tetap ada juga bnde yang sure bekenaan dgn diri aku,, aku sgt2 suke moto. tunjuklah gamba moto apapun. pasti aku dapat sebut jenis, model, dan negara asalnya. namun aku tak tahu apa pekdah nya minat aku tuh. mgkin sbb tu la aku jadi penghantar dokumen. sbb aku minat moto.ahahaha

ade lagi yang aku takpaham dgn diri aku. seperti yang mak aku cakap. aku sgt takut kat pompuan. mgkin sbb tu la yang mmbuatkan mak aku takut plak. ok2..mgkin pekataan 'sgt takut' tu amat melampau. aku sbnrnye masih berani berbual bual dgn pompuan dan grau senda. tapi takut aku tu lebih ke soal ati.maksudnya aku tak berani nk kata aku suka pada perempuan itu.

aku tak tahu sbb nya. aku lelaki tulen yg normal. sbb spnjang hidup aku, aku byk kali jatuh ati kat pompuan. ya, jatuh ati tahap suka. tp pompuan2 tu tak tawu pon aku suke kat derang. ini sbb aku takpenah pon gtaw derang.ahahaha.sbb ape?sbb aku takut ler...mak aku mmg tahu perangai aku tuh sbb dia suke korek rahsia aku dan aku plak tasampai ati nk berahsia nan mak aku.

aku tak sure sbb apa yang aku takut. tapi mgkin sbb mase kecik dulu, ayah aku salu bagi warning kat aku jangan duk mggatal.kalo die tahu mmg nahas la aku. kemudian ustaz dan ustazah pon ada ajar aku ttg hal yang halal dan haram.cikgu disiplin plak sgt2 tegas and kalo dia dapat tawu ade student bercinta, nnt time perhimpunan kene berdiri kat depan due2 skali. malu nya, jd mungkin saja bende2 tu menakutkan aku

so skang aku dah umo 24 tahun, so napa aku nk kene takut lagi kat ayah dan cikgu disiplin aku?mgkin aku masih akur dgn ustaz and ustazah aku, tp mereke menggalakkan golongan muda kawen cepat.jd no reason lagi aku ni nk takut dah, tp..aku still takut gak.

mgkin aku dapat mencatat sesuatu berkenaan perasaan takut itu. mgkin dgn ti aku dapat mhasabah diri dan next aku dapat paham diri aku sepenuhnya. lepas paham diri aku, mgkin aku dapat atasi masalah aku, lagipon sperti yang aku tulis, apabila kita sudah mencatat masalah kita. 50% masalah kita dah setel n then another 50% lagi adalah usaha. ya ..itu lah matlamat sampingan aku. bagi memahami diri aku. oke..aku nk ke toilet jap..


bersambung......

No comments:

Post a Comment